Tijdens het GX Connect-event afgelopen donderdag in Utrecht was dát misschien wel dé onderliggende vraag van de dag. Dat de wereld om ons heen (snel) verandert, werd die dag maar weer eens bevestigd. De vraag is alleen: welke kant gaan we op? En hoe spelen wij marketeers en onze organisaties in op die ontwikkelingen?

Namens Happy Leads was ik deze dag aanwezig in DeFabrique. Drukbezochte keynotes inspireerden veel vakgenoten uit de markt over diverse digitale transformaties en bijbehorende uitdagingen op het gebied van data.

Waar ging het over?

Het ging onder andere over de grote hoeveelheid data die op ons als marketeers afkomt, maar ook over interessante ontwikkelingen op technologisch vlak. Daarbij moet je denken aan AI toepassingen binnen de marketing, maar ook emotial AI wat zijn intrede zal gaan doen, zo stipt keynote spreker Thimon de Jong aan. De rol van de marketeer verandert, omdat er een grote hoeveelheid aan informatie beschikbaar is.

Maar niet alleen de rol van de marketeer verandert; ook van de organisatie wordt het een en ander gevraagd. En dat is misschien wel de grootste uitdaging. Hoe krijg je als marketeer je organisatie mee? Hoe krijg je grip op alle data en zorg je dat het marketing-team mee beweegt om de juiste zaken in te zetten op de juiste kanalen? En hoe zorg je dan ook nog eens voor die langgekoesterde gepersonaliseerde aanpak binnen al je communicatiekanalen?

Cases

Tijdens de cases die ik bezocht, van YoungCapital en ANWB, kwam naar voren dat we hier allemaal nog zoekende in zijn en er nog geen blauwdruk klaarligt. Waar YoungCapital adviseert om met kleine cases praktisch aan de slag te gaan en daarmee veel succes boekt, heeft ANWB het juist groot geïmplementeerd door verandermanagement toe te passen. Zij zijn zich volledig gaan richten op personalisatie door alle geledingen van het bedrijf. Dit vergt een multidisciplinaire aanpak met 21 teams en een aansturing en nieuwe architectuur van samenwerking.

Heb jij al nagedacht over deze uitdagingen en hoe je ze te lijf gaat?
En heb je daarbij draagvlak van jouw organisatie?

Partner van GX

Happy Leads is partner van GX, waarmee we met behulp van BlueConic voor meerdere organisaties data dichter bij de marketeer en organisatie brengen. Zo helpen we jou en je organisatie op weg om data slim te gebruiken.

Hulp nodig bij deze uitdaging? Neem gerust eens contact op!
Paul Spikmans Senior E-mailmarketeer