Het zal even wennen zijn, maar winkels als V&D, Manfield, Dolcis en Invito zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen. DA heeft nog goede hoop op een doorstart. Grote bekende namen, met in veel gevallen winkels op een toplocatie. De eerste reactie is dan: ze hebben de slag naar ‘online’ gemist. Misschien deels waar. Het zijn met name webshops als Bol.com en Coolblue die met indrukwekkende verkoopcijfers komen rondom de feestdagen. Toch heb ik genoeg mensen (met goed gevulde plastic tassen in hun hand) door de stad zien lopen, vooral op die toplocaties. Niet alles gebeurt online.

De truc is om de consument zó te triggeren dat ze bij je in de winkel komen. En dan is ‘online’ wel een makkelijk hulpmiddel. De vraag die winkels zich wel eens mogen stellen is: zet ik mijn promotiebudget effectief in? En, benut ik alle mogelijke kanalen optimaal?

Ik snap dat bijvoorbeeld folders verspreiden rondom de feestdagen goed werkt. Veel mensen hebben in die periode vakantie en nemen de tijd om eens door de wekelijkse post te bladeren. Als de decembermaand voorbij is en de kooplust bij de consument weer is afgenomen, zal die attentie voor de folder weer wat afnemen. Dat denk ik tenminste. Je bent bij een dergelijke promotieactie verzekerd van een bepaald bereik, maar het daadwerkelijke resultaat is moeilijk meetbaar. Wie leest de folder en wie komt op basis van die folder naar de winkel? Voor radio/tv-commercials geldt hetzelfde.

Het inzetten van online én offline kanalen voor promotie is meer van deze tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Bol.com en hun afhaalpunten bij Albert Heijn. Zoals gezegd, ‘online’ als hulpmiddel gebruiken om de winkelende consument ook daadwerkelijk in je winkel te krijgen. Vanuit Happy Leads hebben we met Gratissample.nl een platform opgezet waar de consument getriggerd wordt met gratis producten: food en non-food. Via online kanalen is het mogelijk om voor ieder product een relevante doelgroep gericht aan te spreken. Zo voorkom je veel waste, mensen voor wie je boodschap niet interessant is. De consument schrijft zich in voor een sample en haalt het af bij de dichtstbijzijnde winkel. Met die inschrijvingen bouw je een database op met potentiële klantgegevens, plus je genereert store traffic. Met andere woorden, het is mogelijk om met gegevens uit de database in de toekomst (op basis van persoonlijke voorkeuren/interesses) direct te communiceren met potentiële klanten. Daarnaast krijg je mensen over de winkelvloer die ook andere aanbiedingen zien (en kopen?).

Door het budget van een folderactie eens te gebruiken voor een Gratissample-actie, krijg je inzicht in het bereik én resultaat van je promotie campagne. Ik kom graag in contact met retailers die benieuwd zijn naar hun mogelijkheden met ‘online’ en met ons willen testen. Tijd voor actie lijkt me, voor er nog meer winkels sneuvelen. Heeft iemand het nummer van de nieuwe baas van DA?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *