Bij leadgeneratie hebben we te maken met resultaatgerichte campagnes. En die resultaten staren je soms al na 10 minuten recht in je ogen aan. Want resultaat, daar worden we op afgerekend of voor beloond. Maar resultaat boek je alleen door te testen. Op voorhand kun je nooit met een 100% zekerheid weten wat er beter gaat werken. En wat doen we dan? Juist! Testen!

Zo zijn we er onlangs achter gekomen dat Feyenoordfans liever op ‘Volg het laatste voetbal-nieuws’ klikken dan op ‘Volg Feyenoord naar het kampioenschap’. En dat vrouwelijke ondernemers liever op een man klikken dan op iemand van hetzelfde geslacht. Dit zijn enkele conclusies na een week A/B testen op Facebook. En ik moet zeggen dat het aardig verslavend begint te worden.

 

Wat is A/B testen?

Het principe van A/B testen is heel simpel. Je maakt twee bijna identieke advertenties en laat ze tegen elkaar strijden. De impact van een andere woordkeuze of een leesteken is keurig af te lezen in de resultaten. Je verandert elk element tot je uiteindelijk de perfecte advertentie in handen hebt. Zo werkt, voor conversie op dit moment, Helvetica Bold beter dan Helvetica Regular of Helvetica Light. Maar tijdens Sinterklaas gaat er bv. niets boven een chocoladeletter font.

Wanneer is mijn test betrouwbaar?

Het testen van bijvoorbeeld een copy regel hoeft niet lang te duren. Dagelijks zijn er namelijk meer dan 6,8 miljoen Nederlanders actief op Facebook. Met tientallen euro’s heb je na een halve dag al een mooi inzicht.

Voor een betrouwbaarder resultaat laat je je advertentie natuurlijk iets langer aan staan en herhaal je ‘m ook op verschillende tijdstippen om alle variabelen te vergelijken. Echter wil je ook verschillende visuals proberen. En verschillende kleuren, fonts, symbolen, onderregels, afzenders, knoppen en koppen. Of werkt het compleet andere haakje toch beter? En dat met 300 verschillende advertenties inclusief een landingspagina.

Automatisch A/B testen in Facebook

Sinds dit jaar bestaat de mogelijkheid om Facebook automatisch te laten A/B testen op advertentieset-niveau. Deze instelling gaat echter anders te werk dan het testen op advertentieniveau. Wanneer je een tekst, een vorm of een afbeelding aanpast op advertentieniveau test je de uiting. Wanneer je er voor kiest om een A/B test in te richten, test je dit op set niveau. Dat wil zeggen dat je op basis van targeting en instellingen test i.p.v. vorm.

Wat doet Facebook precies?

Bij het instellen van een A/B test campagne vraagt Facebook wat je wil testen. Hierbij zijn 3 mogelijkheden:

1.    Weergaveoptimalisatie

Hierbij test je hoe verschillende optimalisatiestrategieën ten opzichte van elkaar presteren. Deze optie is interessant om bijvoorbeeld te testen of conversie campagnes nu echt beter werken dan een campagne die optimaliseert op klikken. Wanneer een campagne namelijk te weinig conversies binnenhaalt, valt deze stil. Dan is het optimaliseren op klikken een beter idee. Bij het aanmaken van een campagne is het slim om na te gaan of er misschien meerdere campagnedoelstellingen kunnen leiden naar het uiteindelijke gewenste resultaat.

2.    Doelgroep

Hierbij test je hoe verschillende strategieën voor doelgroepbepaling ten opzichte van elkaar presteren. Weet je bijvoorbeeld nog niet met zekerheid welke doelgroep het beste converteert voor je merk? Dan is een A/B test de moeite waard. Hierbij worden verschillende targetingsmogelijkheden ingesteld en vervolgens
2 groepen naast elkaar getest. Via deze optie
kom je te weten welke personen het beste converteren op basis van jouw product of dienst.

3.    Plaatsing

Hierbij test je hoe verschillende plaatsingsstrategieën van elkaar verschillen. Converteert jouw doelgroep het beste via een advertentie in hun tijdlijn, een in-stream advertentie of misschien toch beter op Instagram? Bij deze instellingen leg je 2 campagnes met verschillende plaatsingsopties naast elkaar.

Welke optie je ook kiest. De advertentiesets zijn geheel identiek, op de optie die je kiest na. De doelgroep die bij de A/B tests wordt gebruikt wordt verdeeld over de 2 advertentiesets. Zo voorkom je overlap in de personen die je gaat bereiken. Wanneer de test afgelopen is ontvang je van Facebook een e-mail en melding met de resultaten en kun je een vervolgcampagne gaan opstarten die compleet geoptimaliseerd is.

Zo behaal je met behulp van deze opties het meest optimale resultaat voor je campagne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *