“Laatst heb ik me een half uur het schompes lopen zoeken voor aardbeienjam. Je ziet 700 verschillende soorten huismerken en ergens onderin staat dan uiteindelijk mijn traditionele, favoriete merk.”

Dit is een quote van volkszanger Frans Bauer, uit het VPRO-programma ’24 uur met …’. Huismerken krijgen de overhand in de supermarkt, en dat valt de consument ook op. Het A-merk wordt in de schappen omsingeld door eigen merken. Zo heeft bijvoorbeeld supermarktketen Albert Heijn inmiddels vier huismerken in haar assortiment: het gewone AH huismerk, AH basic, AH biologisch en AH Excellent. De verpakkingen van deze eigen merken vertonen vaak ook nog eens verdacht veel overeenkomsten met die van het originele A-merk. Wat kiest een willekeurige consument als hij voor het schap met tussendoortjes staat: het A-merk Snelle Jelle of diens ‘kopie’ Vlugge Japie?
Uit het afstudeeronderzoek van onze collega Nick van de Hei naar het copycatgedrag van huismerken in de supermarkt , blijkt dat het A-merk door het geruime aanbod van eigen merken steeds minder opvalt. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Rabobank (2015) dat het huismerk, dat met zijn hogere marges financieel interessant is, terrein blijft winnen in de supermarkt. Over tien jaar zou zelfs de helft van het assortiment bestaan uit eigen merken. Dit is zeer slecht nieuws voor Calvé, Karvan Cévitam, Peijnenburg en andere A-merken.

Als A-merken minder opvallen, zullen nieuwe varianten en smaken van het A-merk ook niet zo snel in het oog springen. Hoe kunnen deze producten toch effectief gepromoot worden? Gratissample.nl biedt uitkomst: een (online) platform waarop de consument gratis proefexemplaren van bekende A-merken kan aanvragen. Deze vorm van sampling is interessant, omdat de consument niet op zoek hoeft – tussen alle huismerken – naar het nieuwe product, maar Gratissample.nl op zoek gaat naar relevante consumenten. Een potje babyvoeding is aantrekkelijk voor gezinnen met jonge kinderen, een voetbalmagazine voor sportieve mannen. Gratissample.nl zet verschillende online kanalen (email, Facebook, SEO/SEA, display) in om gericht aanvragen te generen voor samples. Als A-merk betaal je enkel voor de daadwerkelijke aanvragen, terwijl het bereik (en dus de naamsbekendheid) via de online kanalen van Gratissample.nl vele malen groter is.

Feedback van de consument geldt als waardevolle informatie voor het A-merk. Van de consument die het nieuwe product aanvraagt, willen we weten hoe de ervaringen  zijn. Nadat de sample is uitgeprobeerd, vragen we daarom via de mail om een korte review. Is het product bevallen, gaat u het product in de toekomst kopen, in welke supermarkt doet u doorgaans uw boodschappen? Op die manier krijgt het merk een beter inzicht in wie geïnteresseerd is in het nieuwe product en wie niet. De doelgroep kan hierdoor gespecificeerd worden. Daarnaast versterkt deze informatie de machtspositie van A-merken ten opzichte van supermarkten. Stel dat het merendeel van de consumenten enthousiast is over de sample van een nieuw product, aangeeft het product nogmaals aan te gaan schaffen en normaal gesproken zijn boodschappen doet bij Albert Heijn. Dan zou het voor de desbetreffende supermarkt toch wel interessant zijn om een (prominent) schapje vrij te houden. Want wie wil er nu geen extra store traffic?

Deze blog werd geschreven door Nick van de Hei, projectmanager Gratissample.nl voor Happy Leads. Voor de masteropleiding Communicatie & beïnvloeding heeft hij een afstudeeronderzoek geschreven over het copycatgedrag van huismerken in de supermarkt.
Benieuwd naar de uitkomsten van zijn onderzoek, of naar de mogelijkheden van Gratissample.nl voor A-merken of voor retailers? Neem dan vrijblijvend contact met hem op via onze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *