Marketeers en doelstellingen. Twee begrippen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Omzet, bereik, branding, de opbouw van een database, store traffic, visuele aanwezigheid. We kennen het allemaal. En, sterker nog, we wíllen het ook allemaal. Het liefst zo snel mogelijk en zo goed mogelijk. Maar nog te vaak zien we dat deze doelstellingen vaak los van elkaar worden nagestreefd. Waarom eigenlijk?

Door een campagneconcept slim in te steken en de gewenste doelstellingen vooraf helder in kaart te brengen, kan met een duidelijke strategie een hoop bereikt worden. Zoveel zelfs dat het mogelijk is om de gewenste doelstellingen met één goed uitgedachte campagne te behalen. Happy Cactus en Happy Leads ontwikkelden zo’n campagne voor Alpro  voor de introductie van hun nieuwe product ‘Alpro Mild’. Een strategie met goed uitgedacht promotieplan werd uitgewerkt en opgezet. Uiteraard mét bijbehorende doelstellingen: branding, leadgeneratie, store traffic, database opbouw en Social Media-fans.

Alpro heeft met ‘Alpro Mild’ een nieuwe sojadrink ontwikkeld die milder van smaak is dan de bestaande sojadrinks. Daardoor is het veelzijdig in gebruik: lekker door de ontbijtgranen, koffies, smoothies of in warme gerechten tijdens het koken. Omdat ‘Alpro Mild’ milder van smaak is, is het ook interessant voor een grote groep consumenten die de bestaande  sojadrinks nog ‘net niet lekker genoeg’ vindt. Op zoek dus naar een nieuwe doelgroep!  Maar wel eentje die lastig te targeten is, ‘net niet lekker genoeg’ is immers nergens vastgelegd als gegeven. Uitgangspunt voor deze campagne vanuit Alpro : bedenk een campagne die zoveel mogelijk trial genereert van onze nieuwe variant: ‘Alpro Mild’. Zorg daarbij voor zoveel mogelijk bereik binnen de gewenste, nieuwe doelgroep.

Happy Cactus en Happy Leads denken altijd vanuit resultaat gedreven campagnes. Met die gedachte als uitgangspunt werd ook deze campagne voor Alpro aangevlogen. We kozen voor een simpel maar doeltreffend concept: Testers gezocht voor ‘Alpro Mild’. Een zoektocht naar honderden consumenten die het product na aanmelding gratis of met een korting mogen testen. Gezien de doelstelling van Alpro stelden we na aanmelding direct twee verrijkingsvragen aan de consument. Op basis van die antwoorden werd bepaald of de consument het product volledig gratis of met een korting (van één euro) mag testen.

We hebben de campagne als eenvoudig toegankelijke one-page-landingspagina opgezet. Deze insteek is bewust gekozen om de campagne zo laagdrempelig mogelijk en de conversie van bezoeker naar lead zo hoog mogelijk te krijgen. De internationaal ontwikkelde commercial, uiteraard vertaald naar het Nederlands, hebben we gebruikt om het nieuwe product op een snelle en frisse manier toe te lichten. Wat restte was de oproep om je als tester aan te melden. Probeer het nu!

De landingspagina was dus eenvoudigweg opgebouwd uit een visuele prikkel (branding) en een gegevensformulier (leadgeneratie). Het gegevensformulier bevat enkel de basisgegevens van de consument die nodig zijn voor het vervolg van de campagne. Laagdrempeligheid alom.

Een dergelijke landingspagina staat of valt bij de presentatie. Op ieder device. Daarom werd de pagina volledig responsive ontwikkeld. Zowel de video als het formulier was te allen tijde goed te zien en leesbaar. Op ieder gewenst moment en op ieder gewenst apparaat. E-mailmarketing en Facebook Advertising waren voor deze campagne belangrijke promotiekanalen. Daarnaast sloten we diverse foodbloggers aan om over Alpro’s nieuwe product te schrijven. Veel bezoek dus, via verschillende kanalen. Met één gemeenschappelijke deler: een vrij jonge doelgroep die veel gebruik maakt van mobiele devices. Reden te meer om de campagne op deze manier in te richten.

Na aanmelding als tester kwam de consument in een campagneflow terecht, die werkt op basis van de juiste triggers. Direct na het aanmelden ontvangt de consument een e-mail met daarin een gratis-code (store traffic) die gebruikt kan worden om het aankoopbedrag retour te krijgen. Ook werd een recept toegestuurd om het gebruik van ‘Alpro Mild’ toe te lichten. Drie dagen later volgt een mail met meerdere recepten. Mocht de consument het product op dat moment nog niet opgehaald hebben, stimuleert deze e-mail om toch naar de supermarkt te gaan. Vervolgens volgt nog een laatste reminder met de vraag of het product al ‘gekocht’ is. Deze reminder werd uiteraard alleen naar de consumenten gestuurd waarvan we wisten dat zij nog geen gebruik hadden gemaakt van de cashback. Een data-gedreven campagne dus, met triggers op basis van persoonlijke informatie, gekoppeld aan het e-mailadres van de consument.

Mooie resultaten!

De campagne leverde zeer mooie resultaten op! En doet dat nog steeds (want hij draait nog)!

Enkele opvallende cijfers uit deze campagneflow hebben we even op een rijtje gezet:

  • zo zien we dat de conversie van bezoeker naar deelnemer op de landingspagina ruim 41% is;
  • dat het openpercentage van de eerste bevestigingsmail op 85% ligt;
  • het openpercentage van de receptenmail (3 dagen na aanmelding) op 70% ligt;
  • de conversie van gratis-code naar volledig afgeronde cashback 15% is;
  • en, ook niet geheel onbelangrijk, 85% van de testers positief is over het nieuwe product van Alpro. Zo bleek uit de mini-poll die iedere tester achteraf ontving.

De gemiddelde kostprijs voor een deelnemer aan de campagne lag op alle ingezette promotiekanalen onder de vooraf gestelde KPI. Happy Leads heeft alle online kanalen voortdurend bijgestuurd op basis van die KPI, waardoor de vooraf vastgestelde budgetten op de juiste manier ingevuld werden.

Door middel van deze campagne heeft Alpro een grote groep consumenten richting de supermarkt gekregen om hun nieuwe product op te halen en te testen. Daarbij komt dat 70% van de deelnemers ook nog eens een actieve opt-in afgaf voor de nieuwsbrief van Alpro. Met deze strategie en campagneflow heeft Alpro dus verschillende doelstellingen behaald:

  1. Trials genereren voor het product (store traffic naar de supermarkt)
  2. Informatie over het product gedeeld met de geïnteresseerden (door middel van de e-mail flow na aanmelding)
  3. Naamsbekendheid genereren voor het product en Alpro (zeer groot bereik in specifieke doelgroepen ingezet – branding)
  4. Opbouw van de eigen e-maildatabase voor structurele inzet van eigen e-mail nieuwsbrief
  5. Fans op Facebook

Benieuwd naar de campagne voor Alpro en op zoek naar inspiratie voor jouw campagnes? Meld je aan en doorloop de gehele campagneflow. Test de campagne én het product!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *