In Amerika een gigantisch fenomeen; Black Friday & Cyber Monday. In Nederland begint het voet aan de grond te krijgen. Vorig jaar alleen al is in Amerika méér dan 3,34 miljard dollar uitgegeven op Black Friday en 9,36 miljard dollar op Cyber Monday.

Wellicht dat je vorig jaar nog niks aan Black Friday & Cyber Monday hebt gedaan, maar in 2017 kan je je het niet meer permitteren om er niet aan mee te doen, want dan zou je omzet laten liggen!


Wat is Black Friday ook alweer?

Black Friday is een feestelijke koopjesdag wat wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om mensen op die dag naar de winkels en webshops te trekken, adverteren ze met speciale aanbiedingen. In 2017 vindt dit koopjesfestijn plaats op vrijdag 24 november.


Wat is Cyber Monday ook alweer?

Cyber Monday is een online koopjesfestijn dat volgt op Black Friday. De laatste jaren doen steeds meer Nederlandse webshops mee aan deze online uitverkoop met extreem hoge kortingen. Dit jaar, 2017, valt Cyber Monday op de maandag na Black Friday, maandag 27 november 2017.


7 tips om geen omzet mis te lopen

In dit artikel ga ik je 7 tips geven om te voorkomen dat jij met je webshop omzet gaat laten liggen.

 

Tip 1: Denk aan je inactieve profielen

Het ideale moment om de inactieve profielen uit je database actief te krijgen. De meeste inactieve profielen reageren niet op je standaard mails, maar als je op een belangrijk moment iets te melden hebt en je biedt een hoge korting aan, dan heb je de aandacht te pakken!

 

Tip 2: Pas je achtergelaten winkelwagen campagnes aan

Heb je een achtergelaten winkelwagen campagne? Dan is het interessant om deze aan te passen om een hogere conversie te behalen. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat je de juiste prijzen in je e-mail hebt staan. Laat daarom de oude prijs zien en de “Black Friday” of “Cyber Monday”-prijs. Dus ook als je korting geeft op bepaalde producten of categorieën moet dit duidelijk gecommuniceerd zijn. Op die manier neem je een stuk onzekerheid weg.

Als je dan toch bezig bent, zorg dan dat je ook meteen je campagne hebt geoptimaliseerd door het gebruik van USP’s, microcopy’s en buttonteksten/kleuren aan te passen. Zo haal je meer omzet uit de achtergelaten winkelwagen campagne!

Tip 3: Maak gebruik van het beste moment

De hele dag zullen er mails binnenkomen bij de consument. Maar wanneer is nu je grootste piek en wanneer moet je jouw e-mailcampagne(s) versturen? Naast dat je meerdere momenten kan benutten die ook in TIP 4 terugkomt, is het goed om te weten wanneer het piekmoment is. Onderstaand het piekmoment in verzending in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Zorg dat je op meerdere momenten van de dag een e-mailcampagne verstuurd, dan ben je meer top of mind en pak je het grootste marktaandeel.

Tip 4: Kondig jouw Black Friday en Cyber Monday aan

Stel een “flow” op waarin meerdere aankondigingen zijn verwerkt en natuurlijk je definitieve bericht. In je aankondigingen is het belangrijk dat je de actie zelf nog niet communiceert. Met name omdat je anders de dagen of weken ervoor een tegenvallende omzet kan ervaren.

Ads Black Friday

De 3 andere tips ook lezen? Download dan hier de whitepaper mét Black Friday voorbeelden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *