Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

4 social media trends 2020
Happy Leads Blog 4 Social Media trends voor 2020

Welke Social Media trends gaan we in 2020 zien? We zetten vier belangrijke ontwikkelingen op een rij!

1. Video gebruik verandert

Al jarenlang verwelkomen we video in onze social nieuwsoverzichten.  Dit wordt komend jaar echter heel anders! Rustig maar, video verdwijnt niet! Integendeel zelfs. We gaan alsmaar meer video’s inzetten. Maar… ze worden wel korter, krachtiger en dynamischer.

Kort maar krachtig

Consumenten zijn druk in de weer. Ze willen geen lange content tot zich nemen. Hoe vlugger hoe beter. Dan spelen we daar in 2020 toch gewoon op in! We gaan méér vertellen in minder tijd. Zo zorgen we ervoor dat ze de aandacht blijven behouden en minder van hun kostbare tijd in beslag nemen. De uitdaging hierbij wordt het zo compact mogelijk verwoorden van je boodschap. Wat voor veel merken nog lastiger blijkt dan gedacht. Wat wil je nu echt zeggen? Zeg alleen dat en niet meer. Het is belangrijk je boodschap in de eerste 3 sec. van je uitingen te laten zien. TIP: begin dus niet met je logo. Maar zeg meteen waar het op staat maar hou het kort, korter, nog korter!

Dynamischer

We gaan niet alleen video’s inzetten op o.a. YouTube. We halen er InstagramTV(IGTV), Tiktok en Videoparty’s van Facebook er ook bij. We gaan video’s aanbieden in allerlei vormen. Zo kan de consument kiezen wat ze kijkt. We gaan niet alleen méér platformen gebruiken, ook de content die we laten zien wordt dynamischer. We voegen steeds meer Augmented Reality(AR), Virtual Reality(VR) en filters toe. Zo worden boodschappen duidelijker, leuker en uiteindelijk meer waard voor zowel consument als bedrijf.

2. Bedrijven domineren

We zien ze de laatste jaren flink toenemen op alle sociale platformen: bedrijfsaccounts. Ook komende jaren blijft dit alsmaar groeien. Sociale platformen die eerder enkel “sociaal” waren (bv. Instagram en Pinterest) worden zakelijker, krijgen een serieuzer tintje en staan vol met advertenties. Voor de bedrijven wordt, door deze zakelijke vergroeiing, automatisch de concurrentie groter. Er zijn namelijk meer spelers in het veld. Hierdoor zullen prijzen stijgen en ads-veilingen minder makkelijk te winnen zijn. Het wordt dus zaak om nog betere creatives en boodschappen te creëren om de veilingen de baas te blijven.

3. Social Retail

Met die groei aan bedrijven op sociale media, ontstaan er ook nieuwe mogelijkheden. Het wordt voor retailers steeds gemakkelijker om shopping te integreren. Zo wordt het speelveld ineens een heel stuk groter. Naast e-mail en webshops gaan we ook sociale media gebruiken voor harde verkoop via bv. dynamische catalog ads.

4. Niche (re)targeting

Consumenten zien zichzelf steeds meer als individu. Wij moeten ze daarom ook op die manier benaderen. Geen massa doelgroepen, maar niche targeting. Wie is je doelgroep? Heb je persona’s? Maak je targeting zo specifiek mogelijk met eerder verkregen data, maar LET OP! Sla hier niet in door. 

Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag met onze Happy Insights op weg!

Om de beste resultaten te behalen met bijvoorbeeld social advertising moet het platform wel aantallen hebben om te kunnen optimaliseren. Dus wees zo specifiek mogelijk maar geef het sociale platform de ruimte om jouw doelgroep te kunnen benaderen in 2020.

Wil je meer weten over Social Media en de trends in 2020? Neem contact met mij op via [email protected]

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!