Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

meta description seo

3 fases van een succesvolle website migratie

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog 3 fases van een succesvolle website migratie

Door de nieuwe eisen en wensen vanuit zoekmachines en hun algoritmes worden websites regelmatig aangepast. Voorbeelden zijn het HTTPS protocol, of de snelheid en usability verbeteren. Daarnaast wil een organisatie wel eens van naam veranderen en dus ook van domeinnaam. Wist je dat de gemiddelde levensduur van een website ongeveer drie jaar bedraagt? Dat wil zeggen dat er binnen drie jaar wijzigingen worden aangebracht aan de website.

In bijna alle gevallen krijgen we te maken met een verandering van pagina url’s. En dat betekent dat er aandacht moet komen voor een correcte migratie. Ik leg in dit artikel uit waarom het zo belangrijk is en hoe jij in drie fases een succesvolle migratie kunt (laten) uitvoeren.

Wat is succes?

Er staat wel mooi beschreven dat het gaat om een succesvolle migratie, maar….wat is dan succesvol? Het meest afgezaagde antwoord is dat “succesvol” per website verschillend is. Laat ik nu niet zo flauw zijn en wat concrete pinpoints geven. 

Wanneer één of meerdere url’s veranderen willen we dat bezoekers die voorheen uitkwamen op een url op de juiste wijze worden doorverwezen naar de nieuwe url (redirects). Bij elke redirect kunnen we uitgaan van een verlies van ongeveer 15% SEO waarde . Deze waarde wordt opgebouwd vanuit het aantal en de kwaliteit van de backlinks. Heb je meerdere redirect chains, dan heb je kans op meer verval van SEO waarde:

1x redirect: 

Pagina A (oud) => 301 redirect => Pagina A (nieuw)
http://www.domein.nl/sportschoenen => https://www.domein.nl/sneakers

2x redirect:

Pagina A (oud) => 301 redirect => Pagina B (nieuw) => 301 redirect => Pagina A (nieuw)

http://www.domein.nl/sportschoenen => https://www.domein.nl/sportschoenen => http://www.domein.nl/sneakers

Je maakt veranderingen aan je website om er in de toekomst beter van te worden. Het kan daarom zijn dat de wijzigingen die doorgevoerd worden in het voordeel uitpakken van je nieuwe website. Met andere woorden: jouw website kan sterker uit de strijd komen.

Succes kan dus op twee manieren worden geïnterpreteerd:

  1. Zo weinig mogelijk verlies (in SEO waarde, in organisch verkeer etc.);
  2. Een stijging in organische posities, traffic en conversie.

Wij gaan ervan uit dat beide manieren de focus moeten hebben. Op die manier levert het jou sneller resultaat op!

Wat levert het me op?

Een aanpassing van de website kan je geld opleveren doordat er een beter formulier op de website staat, doordat er pagina’s zijn die SEO geoptimaliseerd kunnen worden of doordat de snelheid is verbeterd.

Je weet pas wat het je oplevert, wanneer er een risicoanalyse wordt uitgevoerd. Maak een analyse met daarin duidelijke KPI’s opgenomen. Bekijk je data voor een jaar en zet per maand de KPI’s op een rij. Denk aan gemiddelde KPI’s zoals:

  • aantal bezoekers (in ieder geval organisch);
  • aantal leads of transacties;
  • conversieratio (per kanaal, device);
  • posities van belangrijke zoekwoorden;
  • vertoningen op search queries.

Na livegang leg je dezelfde metrics naast je analyse om te kijken of er progressie werd geboekt. Je kan zelfs een scenario schetsen waarbij je vooraf al rekening houdt met verval. Wat zou je dat dan kosten? Op basis daarvan kan je een eventuele kostenbesparing als KPI kunnen nemen.

Voorbeeld website in Travel

Een klant in de reisbranche kreeg een nieuwe huisstijl waarbij de website ook werd veranderd. Zowel de site-  als de url structuur veranderde.

Doel:

Op korte termijn zo min mogelijk verlies in SEO waarde. Op lange termijn meer omzet vanuit het organische verkeer en overall een stijging in conversiepercentage.

Onze taak:

We hielden bij het bepalen van deze structuur rekening met url’s en zoekintenties waarop de klant nu al goed gevonden werd. Niet alleen clusterden we pagina’s van hetzelfde onderwerp, ook hebben we de goed presterende url’s zoveel mogelijk hetzelfde gehouden.

Een gedetailleerd migratieplan moest ervoor zorgen dat de oude url’s op de juiste manier doorverwezen naar de correcte nieuwe pagina.

Resultaat:

Door het gebruik van onder andere Screaming Frog, Google Analytics 360 en ContentKing hebben we op de beste presterende zoekwoorden de topposities in de zoekmachine weten te behouden (dus verval weten te voorkomen) en we hebben het (organische) conversiepercentage kunnen verhogen met 17%.

3 fases in migratie + gratis checklist

Fantastisch die cijfers, maar hoe kan jij ervoor zorgen dat de juiste stappen worden genomen voor een succesvolle migratie? Er zijn drie fases die ik kort uitleg. Wil je direct aan de slag? Download dan de gratis checklist en overleg met je webdeveloper. Het is belangrijk dat jouw webdeveloper van al deze fases op de hoogte is, zodat de juiste communicatie kan plaatsvinden.

Voor migratie

Voordat een migratie kan plaatsvinden is het nodig om een aantal zaken vooraf in kaart te brengen. Onderstaande punten zorgen voor een goede voorbereiding zodat de foutemarge worden verkleind:

  1. ‘Mappen’ van huidige url’s;
  2. doorverwijzingen klaarzetten voor de webbouwer;
  3. 0-meting van belangrijke zoekwoorden en rapportage.

Omzetting

In deze fase zal met name de webdeveloper de technische implementatie voltooien. Dit is met name technisch van aard, maar gesneden koek voor de developer. Hij of zij houdt met onderstaande punten rekening. Let op! De online marketeer heeft ook de nodige taken:

  1. doorverwijzen van de oude url’s naar de nieuwe url’s;
  2. alle interne links aanpassen;
  3. sitemaps updaten;
  4. campagnes tijdelijk ‘inactief’ zetten zodat bezoekers geen 404 pagina te zien krijgen.

Na migratie

Ondanks dat er wat tips & tricks zijn gegeven, is het belangrijk dat de juiste specialisten tijdig op de hoogte worden gesteld van veranderingen aan de website. Een kleine wijziging kan er namelijk voor zorgen dat je website niet meer vindbaar is, dat het inkomsten misloopt of dat er klachten komen. Dat is zonde. Wij gaan altijd voor resultaat, klinkend resultaat. Dus trek aan de bel als je vragen hebt of als je een dergelijk traject ingaat.

Dit zijn punten die na de migratie gecontroleerd moeten worden voor het juiste resultaat. Controle is erg belangrijk. De praktijk wijst uit dat veel zaken vastgelegd kunnen worden, maar toch altijd anders lopen:

  1. controle van alle doorverwijzingen;
  2. check of de juiste Google Analytics / GTM code actief is;
  3. Google Analytics doelen aanpassen;
  4. geotargeting wijzigen/ monitoren in Webmaster Tools, bijvoorbeeld HREF Lang tags wanneer je website in meerdere talen beschikbaar is;
  5. check of alle meta data over is genomen;
  6. check en rapportage van posities van zoekwoorden uit 0-meting;
  7. backlinks aanpassen naar nieuwe url.

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!