Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

25 supersonische SEO tools, plugins en extensie

PART 1

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog 25 supersonische SEO tools, plugins en extensie

Wie nog denkt dat het optimaliseren van websites enkel bestaat uit het zoveel mogelijk toevoegen van zoekwoorden aan webpagina’s heeft het mis. Kom dus maar snel onder die steen vandaan en treed binnen in de wijde en wondere wereld van SEO.

Om zo effectief en efficiënt mogelijk met website optimalisatie aan de slag te gaan, kan het gebruik van SEO tools een aardig handje helpen. Omdat onze SEO specialisten de beroerdste niet zijn, hebben ze hun favoriete zoekmachine optimalisatie hulpjes op een rij gezet. Super handig en (bijna allemaal) gratis!

SEO-tools op een rij

  1. Proranktracker
  2. Isearchfrom
  3. Majestic
  4. Moz
  5. Ahrefs
  6. Waybackmachine
  7. SEOmofo
  8. Answerthepublic
  9. Keywordhero
  10. Wordcounter360
  11. SEOquake
  12. Keywordplanner
  13. Siteliner
  14. Pingdom
  15. Bulk redirect checker
  16. Screaming frog; screaming frog log analyser 
  17. Mobile friendly test
  18. Content king
  19. Google Search Console
  20. W3C Validator
  21. Whois
  22. SIDN
  23. See Robots
  24. Meta SEO inspector
  25. Check my links

Aan de slag met SEO tools: hey ho, let’s go!

Onze waslijst aan SEO tools, plugins en extensies verdelen we in drie categorieën. En laat deze categorieën nu nét hetzelfde zijn als de SEO-pijlers die we hanteren tijdens onze werkzaamheden: autoriteit, content en techniek. Omdat er ook een paar allesomvattende SEO-tools zijn, trappen we hiermee af:

Niet-onder-te-verdelen, allesomvattende SEO-tools

1. Google Keyword Planner – SEO tool voor zoekwoorden

Zoekmachine optimalisatie begint bij het uitvoeren van een gedegen zoekwoordonderzoek. Want welke zoekwoorden gebruikt jouw potentiële klant? Een onmisbare SEO-tool hiervoor is de Keyword Planner van Google. Hiermee krijg je snel een beeld van de zoekwoorden die gebruikt worden in de zoekmachine. Hoe vaak per maand zoekt men op een zoekwoord en wat is de mate van concurrentie van de advertentiepositie voor dat zoekwoord? Doe nieuwe ideeën op en scroll door de zoekwoord suggesties. De nieuwe Google Keyword Planner heeft tevens een optie om je website te laten scannen op zoek naar geschikte zoekwoorden.

Tip:

Scan ook de website van je concurrenten om zo nieuwe zoekwoorden te ontdekken.

Actief vs. inactief Google Ads account

Voor het gebruik van de Google Keywordplanner heb je een Google ads account nodig. Wil je geen campagne draaien binnen Google Ads? Richt dan het Ads account in en pauzeer je campagne. Je toegang tot data in een nieuw account is echter gelimiteerd. Zo geeft een account waarin actief wordt geadverteerd meer informatie over het zoekvolume per maand. Een alternatief voor de zoekwoordtool van Google is Ubersuggest.

2. ProRankTracker – SEO tool voor zoekwoordposities

Laten we meteen met een klein minpuntje beginnen: deze topper van een SEO-tool is helaas niet gratis. Voor prijsinformatie, raden we aan een kijkje te nemen op de website. ProRankTracker (it’s all in the name) is een tool ontwikkelt om de ranking van zoekwoorden te tracken. Deze SEO-tool geeft je een compleet overzicht met de posities van de door jou ingestelde zoekwoorden voor de door jou ingestelde domeinnaam. Deze posities worden dagelijks geupdate en kunnen met elkaar (eventueel in een grafiek) vergeleken worden op dagelijkse, wekelijkse en jaarlijkse basis.

ProRank Tracker: what else?

Verder brengt ProRankTracker posities op mobiel, desktop, Bing, Google, Yahoo!, Youtube, Google My Business en Amazon in kaart. Heb je een lokaal of juist internationaal opererende organisatie? Geen probleem! ProRankTracker maakt het mogelijk om je posities op lokaal of wereldwijd niveau te bekijken. Ook is het super handig om via de reporting tool een snelle uitdraai te maken van je huidige posities en de verschuivingen die afgelopen tijd hebben plaatsgevonden.

Maar er is meer, veel meer!

ProRank Tracker is een SEO-tool met meer informatie dan alleen organische posities van je zoekwoorden. Zo zitten er wat nieuwe ontwikkelingen, zoals de Site Audit en Full SERPs analyse, in de ProRank Tracker pijplijn. De Site Audit beoordeelt je website op basis van techniek, pagina structuur en content. Beoordelingspunten van elk van deze onderwerpen kunnen vervolgens nader bekeken worden om te zien waar verbeterslagen gemaakt kunnen worden. Denk hierbij aan pagina’s met een lange laadtijd, missende ALT-tags, nofollow pagina’s en pagina’s die geblokkeerd zijn door het robots.txt bestand. Ook kan er bekeken worden welke pagina’s geen (of juist erg veel) interne links, een 301-redirect of canonical error hebben en welke ankers het meeste worden gebruikt in links naar de website. De Full SERPs analyse brengt in kaart hoe jouw website rankt en zich verplaatst gedurende een bepaalde tijd op geselecteerde zoekwoorden in vergelijking met concurrenten.

Kortom: ProRank Tracker biedt meer, veel meer dan alleen een positie inzage. Zoekt, en gij zult nóg veel meer handige features vinden!

3. I Search From – SEO tool voor zoekwoordposities

Wél gratis is de SEO-tool op de website isearchfrom.com. Via deze website kun je de positie van een zoekwoord in een andere taal, op een andere locatie of apparaat simuleren. Het geeft je een goed beeld van je gemiddelde positie op een zoekwoord. In tegenstelling tot ProRankTracker is het iets meer werk om voor elk zoekwoord in kaart te brengen wat de huidige positie is. Echter is dit een prima oplossing om een handjevol zoekwoorden bij te houden.

4. Waybackmachine – SEO tool voor website inzage

Altijd al willen weten hoe je website er vroeger uitzag? Goed nieuws: dat kan op https://archive.org/web/. Natuurlijk is het grappig om die old-school-look uit de zero’s te bekijken, maar het kan ook erg handig zijn voor het optimaliseren van je website. Presteerde bepaalde pagina’s in het verleden goed en zie je de laatste jaren een afname van bezoekers op deze pagina’s? Bekijk dan eens of de pagina’s gedurende de jaren zijn veranderd. Staan er geen interne links meer in de tekst of bevat de pagina minder/nieuwe content? Ook kan Waybackmachine een verklaring geven voor een verhoogd bounceratio of vermindering van conversies. Bijvoorbeeld wanneer CTA’s zijn aangepast of een contactformulier is verwijderd.

5. Google Search Console – top SEO tool

Google Search Console is een handige marketingtool voor iedereen met een website. Met deze tool van Google kun je o.a. makkelijk bepalen welke URL’s geïndexeerd moeten worden, wat de CTR op jouw website op bepaalde zoekwoorden is gedurende een geselecteerde periode, hoeveel links er naar en op je website liggen en of je website foutmeldingen of waarschuwingen bevat.

Foutmeldingen die voor kunnen komen zijn: 

  • 404-melding: De crawler heeft een URL gevolgd en een hier een 404-melding gezien. 
  • Soft 404-melding: Deze foutmelding ontstaat wanneer de crawler een 404-melding ziet, maar de statuscode van de pagina een 200 bericht naar de browser verzendt. 
  • Serverfout: Er is een time-out opgetreden voor de server óf de server heeft niet gereageerd. Redenen hiervoor zijn o.a. een drukbezochte website of website onderhoud.
  • Not followed: Deze melding kan voorkomen als Google een inhoudstype niet kan volgen. Denk bijvoorbeeld aan Flash, Javascript of een I-frame die de crawler niet kan ophalen.

Voor een zo compleet mogelijk plaatje is het belangrijk om de XML sitemap in te dienen in Search Console (Index > Sitemaps). Hiermee vertel je de tool uit welke je website bestaat en welke pagina’s het belangrijkst zijn (deze hebben de hoogste priority).

SEO-tools per pijler

Nu we inzage hebben gegegeven in onze meest gebruikte allesomvattende SEO-tools, duiken we per pijler de diepte in. Bekijk hier welke autoriteitstools we gebruiken tijdens onze SEO-werkzaamheden en lees binnenkort meer over technische SEO-tools en content tools. 

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!