Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

seo-tools-ogimage(2-2)

25 supersonische SEO tools, plugins en extensie

PART 2

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog 25 supersonische SEO tools, plugins en extensie – Deel 2

In deel 1 25 supersonische SEO tools, heb je meer kunnen lezen over onze meest gebruikte allesomvattende SEO-tools. Heb je dit blogbericht op bijzondere wijze gemist? Geen nood, hier vind je “25 supersonische SEO-tools: deel één. In dit artikel pakken we verder door op de SEO-tools gericht op de SEO-pijler “autoriteit”.

Om zo effectief en efficiënt mogelijk met website optimalisatie aan de slag te gaan, kan het gebruik van SEO tools een aardig handje helpen. Omdat onze SEO specialisten de beroerdste niet zijn, hebben ze hun favoriete zoekmachine optimalisatie hulpjes op een rij gezet. Super handig en (bijna allemaal) gratis!

SEO-tools op een rij

  1. Proranktracker
  2. Isearchfrom
  3. Majestic
  4. Moz
  5. Ahrefs
  6. Waybackmachine
  7. SEOmofo
  8. Answerthepublic
  9. Keywordhero
  10. Wordcounter360
  11. SEOquake
  12. Keywordplanner
  13. Siteliner
  14. Pingdom
  15. Bulk redirect checker
  16. Screaming frog; screaming frog log analyser 
  17. Mobile friendly test
  18. Content king
  19. Google Search Console
  20. W3C Validator
  21. Whois
  22. SIDN
  23. See Robots
  24. Meta SEO inspector
  25. Check my links

Help! Welke SEO-tools kan ik gebruiken op de waarde van een website te zien

Iedere SEO tool heeft een domein autoriteit score die op een eigen (geheime) manier wordt berekend. Doorgaans kijken wij voornamelijk naar de Trust Flow van Majestic om de autoriteit van websites in kaart te brengen. Ervaring heeft geleerd dat de Majestic score accurater is en minder makkelijk te manipuleren is dan de scores van de overige tools (Moz en Ahrefs). Echter, om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de waarde van websites nemen we vaak ook even een kijkje bij Ahrefs en Moz. We vertellen je hier met alle liefde meer over.

Het belang van autoriteitstools

De waarde van een website is één van de ranking factoren die Google gebruikt voor het bepalen van de positie van jouw website binnen de organische zoekresultaten. Ofwel: wanneer je graag hoger vertoont wilt worden in de zoekresultaten, is het verstandig om de autoriteit of waarde van je website te verhogen. Zaken die invloed hebben op de autoriteit van je website zijn de leeftijd en populariteit van je domeinnaam en onderliggende pagina’s, de regelmaat van pagina updates, gebruiksvriendelijkheid van je website en, de kwaliteit en betrouwbaarheid van inkomende backlinks. Middels backlinks naar jouw website vanaf websites met (een hoge(re)) autoriteit verhoog je de autoriteit van je eigen website.

6. Majestic – SEO autoriteitstool

Majestic claimt de grootste Link Intelligence database te hebben van de wereld. Kosten voor deze tool liggen tussen de €39,99 tot €299,99 per maand afhankelijk van de grootte van het apkket. De Majestic SEO autoriteit tool beoordeelt websites op de zelf opgestelde variabelen Trust Flow en Citation Flow. De Trust Flow, it’s in the name, kijkt naar de betrouwbaarheid en kwaliteit van de ingevoerde website. De Citation Flow beoordeelt de website op het aantal inkomende links (kwantiteit). Beide flows kunnen een score van 0 tot 100 hebben.

Met Trust Flow en Citation Flow biedt Majestic inzicht in backlinkprofielen van concurrenten waar je vervolgens met jouw linkbuilding strategie weer op in kunt spelen. Heb je een website op het oog voor het laten plaatsen van een link? De Trust Flow en Citation Flow van Majestic kunnen je dan helpen om te bepalen of de website de moeite (en in sommige gevallen de prijs) waard is.

Topical Trust Flow

Een andere factor van deze SEO autoriteitstool voor het beoordelen van een link is de Topical Trust Flow. De Topical Trust Flow helpt je te bepalen hoe invloedrijk de website is voor dat onderwerp. Zorg dat de Topical Trust Flow matcht met jouw business. Heb jij bijvoorbeeld een webshop waar je clownsschoenen aanbiedt? Ga dan op zoek naar links met een Topical Trust Flow binnen Shopping.

Wat deze SEO-tool nog meer te bieden heeft

Naast inzicht in de Trust Flow, Citation Flow en Topical Trust Flow, heeft Majestic nog diverse andere handigheidjes die het leven van een SEO-specialist makkelijker maken. Zo geeft de menuoptie “Anchor Text” een snel en duidelijk overzicht van de verworven ankerteksten naar jouw website. Naast autoriteit van een website is gebruik van relevante anchorteksten is één van de SEO ranking factoren. Ook kun je via Majestic opsporen welke links nieuw en verloren zijn. In de praktijk is deze informatie echter niet altijd even betrouwbaar; niet alle nieuwe links worden opgespoord en links worden regelmatig onterecht als verloren bestempeld. Eén van de nieuwste features van Majestic is “Related Sites”. Majestic toont een lijst van 100 websites die het nauwst gerelateerd zijn aan jouw ingevoerde website. Deze gerelateerde websites bevatten weer nieuwe ingangen voor het vinden van interessante websites.

7. Moz – SEO-tool voor inzage in autoriteit

Een andere veelgebruikte SEO-tool is Moz. Moz heeft zijn naam te danken aan organisaties als DMOZ, Mozilla en Chefmoz welke stuk voor stuk bedrijven zijn die streefden naar openheid en integriteit. De kosten van deze tool liggen tussen de $99 en $999 per maand. Moz maakt het mogelijk om meer openheid en integriteit binnen de geheimzinnige en ondoorzichtige SEO-industrie te verkrijgen.

Domain Authority en Page Authority

Evenals Majestic maakt Moz gebruik van variabelen om de autoriteit van een website in kaart te brengen: Domain Authority en Page Authority. Domain Authority wordt onder andere berekend aan de hand van het aantal domeinen die naar je website linken en het totaal aantal links. Een website kan een Domain Authority tussen de 1 en 100 hebben. Page Authority meet de voorspellende ranking van een enkele pagina in plaats van het gehele domein. De factoren die Moz gebruikt om dit te bepalen worden echter in het ongewisse gelaten.

De Moz spam score

Wanneer je een domein analyse laat uitvoeren door Moz krijg je naast de Domain Authority en Page Authority ook een Spam Score te zien. De Spam Score is het percentage vergelijkbare websites waarvan is vastgesteld dat ze door Google zijn bestraft. De Spam Score is gebaseerd op 27 kenmerken die geïdentificeerd zijn uit miljoenen bestrafte websites. Wanneer je website een hoge Spam Score heeft (boven de 60%) raden we aan de kwaliteit van de website te verbeteren. Factoren waar je naar kunt kijken voor het verlagen van de Spam Score zijn o.a. het verhogen van inkomende links, toevoegen van content, verminderen externe links, toevoegen van contactinformatie en het toevoegen van interne links. De spam score van deze SEO-tool helpt je een beter beeld te krijgen van de kwaliteit van een website.

Wat deze SEO-tool nog meer te bieden heeft

Moz is een geschikte tool om inzage te krijgen in de kwaliteit van een website of link. Daarnaast geeft Moz informatie over de keywords waar je op rankt, je concurrenten in de zoekresultaten, de pagina’s binnen je website waar de meeste links naartoe liggen en een overzicht met top linking domeinen op basis van Domain Authority. Een nadeel van de data die je verkrijgt in Moz vergeleken met Majestic is dat deze minder accuraat is. Zo haalt Majestic dagelijks nieuwe data op, terwijl Moz dit op wekelijkse basis doet. 

Wil je meer weten over de voor -en nadelen van Majestic en Moz? We nemen je mee in dit artikel.

8. Ahrefs – SEO-tool voor inzage in autoriteit

Een derde SEO-tool voor meer inzage in autoriteit is Ahrefs. Ahfres heeft een enorme backlink database waardoor je bij het invoeren van een website in vergelijking met Majestic en Moz meer backlinks ziet. De kosten van Ahrefs liggen tussen de $82 en $999 per maand. Ook zie je naar welke pagina’s de meeste links liggen en welke pagina’s van je website de meeste social shares hebben. Ook Ahrefs werkt met variabelen voor het bepalen van de autoriteit van je website: URL Rating en Domain Rating. De URL Rating geeft de kracht van het backlinkprofiel van de ingevoerde URL weer op een schaal van 1 tot 100. Deze kracht wordt beoordeelt op paginaniveau op basis van het aantal links tussen pagina’s. Verder geeft Ahrefs aan nofollow links mee te nemen in de beoordeling en een zogenaamde “damping factor” toe te voegen. Echt duidelijk zijn deze factoren niet. De Domain Rating geeft volgens Ahrefs de relatieve populariteit van de backlinks op eenzelfde schaal weer. Deze metric wordt gebaseerd op het aantal websites dat naar de URL van het domein linkt en de sterkte van het backlinkprofiel.

Ahrefs Rank

Naast de URL Rating en Domain Rating geeft Ahrefs een Ahrefs Rank. Dit cijfer geeft de positie weer van je website in vergelijking met alle andere websites in de Ahrefs database. Alle websites worden vergeleken op basis van het backlinkprofiel. De website met het sterkste backlinkprofiel rankt op positie 1. Op basis van deze informatie kun je het backlinkprofiel van jouw website vergelijken met dat van concurrenten.

Wat deze SEO-tool nog meer te bieden heeft

Ahrefs biedt meer dan URL Rating, Domain Rating en Ahrefs Rank. Het dashboard geeft weer hoeveel links er naar jouw domein verwijzen, op hoeveel organische zoektermen je in de top 100 scoort, een schatting van het organisch verkeer en van de waarde van het zoekverkeer. Daarnaast biedt het backlinkprofiel dashboard middels grafieken een overzicht van het verloop van verwijzende domeinen en pagina’s gedurende een bepaalde periode. Net als bij Majestic en Moz krijg je inzicht in de nieuwe en verloren backlinks, al klopt dit bij Ahrefs ook niet in alle gevallen. Overige interessante functies van Ahrefs zijn de Content Gap, Link Intersect en Domeinvergelijker. Hiermee breng je razendsnel jouw concurrentie in kaart.

In ons volgende artikel over SEO-tools vertellen we meer over de tools die we gebruiken voor onze technische SEO werkzaamheden. We belichten technische SEO-tools als Pingdom, Screaming Frog en Content King. Stay tuned…

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!