Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

12 Online Marketing Trends voor 2020

Terug naar alle blogberichten
Happy Leads Blog 12 Online Marketing Trends voor 2020

Om 2020 helemaal fris, fruitig én happy te beginnen geven onze specialisten je met liefde een inkijkje in de online marketing trends voor het nieuwe jaar. Welke ontwikkelingen kun je verwachten in 2020 op gebied van e-mail marketing, social advertising, Google Ads en SEO? Ze staan hieronder op een super overzichtelijk rijtje om linea recta mee te nemen naar je online marketing strategie overleg. Lekker handig!

1. Customer Data Platforms (CDP’s)

Om prospects en klanten echt gepersonaliseerd te benaderen, heb je data nodig rondom hun profiel en gedrag. Omdat er steeds meer online en offline touchpoints zijn met prospects en klanten, is het voor veel organisaties niet meer voldoende om alles in CRM of automation-pakket op te slaan. Om de juiste boodschap op de juiste tijd aan de juiste persoon via het juiste kanaal te geven, is het noodzakelijk een data platform te hebben dat dit ondersteunt: het Customer Data Platform.

2. Interactieve e-mail designs

E-mails worden steeds interactiever en daardoor visueel aantrekkelijker. Ontvangers willen verrast en vermaakt worden. Door creativiteit toe te passen in je mails, zorg je ervoor dat de ontvangers je leuker gaan vinden. En als ze je leuk vinden, is de kans dat ze je mails openen en doorklikken naar de website een heel stuk groter. Interactieve content werkt onder andere door krachtige psychologische triggers. Ontvangers worden gestuurd tot interactie door psychologische componenten, zoals nieuwsgierigheid. Door deze belangrijke psychologische principes te begrijpen en in te zetten, kun je de beste interactieve mails opzetten en ontvangers aan je binden. Zodra je de motivatie van ontvangers begrijpt (waarom ze klikken, lezen en delen), wordt het steeds gemakkelijker om succesvolle interactieve elementen te integreren.

3. Artificial Intelligence en Machine Learning

In 2020 zullen we dit steeds vaker gaan zien in e‑mailmarketing. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een e‑mail op het beste verzendtijdstip, voorspellen wanneer iemand zich gaat uitschrijven of het bedenken van onderwerpregels. De onderwerpregel is een van de belangrijkste delen van een e-mail. Deze moet de aandacht trekken, anders is de kans groot dat je e‑mail niet eens geopend wordt. Het internet staat vol met tips voor een goede onderwerpregel, maar de beste tips die we je kunnen geven is: TESTEN! Geen bedrijf of klant is hetzelfde, dus wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien helemaal niet.

4. Winkelbezoeken binnen Google Ads

Door het uitgebreide ecosysteem van Google is het mogelijk in Google Ads te meten hoeveel gebruikers die interactie hebben gehad met een advertentie uiteindelijk ook daadwerkelijk de winkel bezoeken. Dit opent nieuwe mogelijkheden qua meetbaarheid en sturing van Google Ads accounts in 2020. Met name winkels met veel offline verkopen kunnen hun online campagnes beter inzetten en hun advertentiebudget efficiënter besteden.

5. Belang van attributie

Door ontwikkelingen in AI en de lancering van Google Attribution Bèta wordt attributie in 2020 extra belangrijk. Een zogeheten data-driven attributiemodel was reeds in Google Ads beschikbaar voor accounts met veel volume, maar dit heeft Google nu beschikbaar gesteld voor alle Analytics gebruikers.

6. Smart bidding & smart creatives

Google zet steeds meer in op slimme oplossingen. De voordelen hiervan zijn dat het veel handmatig werk scheelt en er betere beslissingen gemaakt kunnen worden op basis van gegevens. Het schrijven van een advertentietekst is niet meer gewoon teksten schrijven en varianten testen. In plaats daarvan schrijf je veel varianten van de verschillende advertentie onderdelen zoals koppen en beschrijvingen, die vervolgens door de algoritmen in verschillende varianten wordt getest en zelfs per gebruiker kan worden aangepast.

7. Stijging van het aantal Zero Click Searches

Afgelopen jaar zijn voor het eerst meer zoekopdrachten geresulteerd in géén klik dan in een klik. Dit komt omdat gebruikers het antwoord op hun vraag steeds vaker vinden zonder door te hoeven klikken. Denk aan featured snippets of uitgebreide Google My Business vermeldingen. Daarnaast gaat Google steeds vaker de concurrentie aan met hun eigen diensten. Zo is het mogelijk om te reserveren bij een restaurant via Google en kun je vluchten zoeken via Google Flights. Het wordt dus steeds belangrijker om al op de resultatenpagina op te vallen. Met structured data kun je Google gemakkelijk van bepaalde informatie voorzien, die ook weer getoond kan worden in de zoekresultaten. Bij webshops kunnen bijvoorbeeld voorraden, prijzen en productafbeeldingen getoond worden. Dit is een makkelijke manier om meer op te vallen in de zoekresultaten en Google je website beter te laten begrijpen.

8. Groei in Local SEO

Ook in 2020 zal de nodige aandacht blijven uitgaan naar Local SEO. Daarmee bedoelen we de online zichtbaarheid vergroten op zoekintenties die lokaal georiënteerd zijn. Dit was al een key subject voor Google in 2019, waarbij er meer werd gezocht op termen in combinatie met ‘near me’. Google wilde meer relevante lokale zoekresultaten tonen. En dat is gebeurd. De resultaten heb je wellicht zelf kunnen zien in de zogenaamde Snack Pack. 

De Snack Pack is het gekaderd geheel waarin zowel een kaart wordt getoond met daaronder drie vermeldingen van bedrijven die in aanmerking komen om als lokaal bedrijf getoond te worden. Het is belangrijk om hier in te staan omdat volgens onderzoek van MOZ, 33% van de zoekers ook daadwerkelijk op een resultaat uit de Snack Pack klikt. In 2020 bestaat de sterke aanwijzing dat Google de features binnen Google Mijn Bedrijf nog verder gaat uitbouwen, waarbij een tussenkomst van een website niet per definitie nodig zal zijn

9. BERT-update komt naar Nederland

In 2019 werd BERT aangekondigd door Google. De BERT-update (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) wordt gezien als één van de meest belangrijkste Google updates ooit. Andere grote updates waren de Panda-update in 2011 en de Pinguïn update in 2016. De BERT-update is een gevolg van nieuwe inzichten uit miljoenen zoekresultaten. De algoritme update speelt in op o.a. voice-search en het gebruik van longtail zoekwoorden en zorgt ervoor dat natuurlijk taalgebruik beter begrepen wordt. 

De BERT-update maakt unieke en gebruiksvriendelijke content nóg belangrijker dan voorheen. Zorg dat de content op je website een logische structuur heeft, de taal van je doelgroep spreekt en aansluit bij de verwachtingen van je websitebezoeker. Zo verwacht iemand die wooninspiratie zoekt geen pagina met een lap tekst over het kopen van meubels, maar een pagina met inspirerende afbeeldingen en trends.

10. Ontwikkeling van Video

In 2020 wordt het nóg belangrijker om de aandacht van de social media gebruiker meteen te pakken. Video is hiervoor een zeer geschikte manier, maar houd het wel kort en breng de belangrijkste boodschap in de eerste 3 seconden meteen over. Tevens wordt het dynamisch maken van je video (bijvoorbeeld met Augmented Reality, Virutal Reality en filters) de key in 2020.

11. Dynamic Creative Ads op Facebook

Evenals de smart creatives binnen Google Ads, is het binnen Facebook sinds kort mogelijk om Dynamic Creative Ads in te zetten. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om in 2020 lekker veel te gaan testen. Zo kunnen er verschillende copy’s, CTA’s, koppen en afbeeldingen in één advertentie worden toegevoegd. Hierdoor kun je sneller diverse versies van een advertentie inzetten en je weet: tijd = geld!

12. TikTok is coming…

TikTok gaat, volgens vele, de wereld veroveren in 2020 met video’s die in een loop worden afgespeeld. De video’s in TikTok worden gecombineerd met pakkende muziek, VR-filters en hashtags en met name door jongeren tot 24 massaal bekeken. Heb je een product of dienst wat je bij deze doelgroep onder de aandacht wilt brengen? Dan past TikTok wellicht in jouw online marketing strategie voor 2020! Advertenties op TikTok worden getoond in de tijdlijn wanneer je door de video’s in de app scrollt. De ads worden ingekocht op basis van bereik en zijn hiermee ideaal voor branding campagnes en creëren van interactie met je merk. Adverteermogelijkheden op TikTok staan momenteel nog in de kinderschoenen, maar de verwachtingen zijn hoog.

Helpende hand nodig bij het bepalen van je online marketing strategie?

Dat kan! Onze e-mail, Google Ads, SEO en Social specialisten helpen je graag bij het creëren van een passende online strategie zodat jij in 2020 veel Happy Leads genereert!

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!