Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Happy Leads Begrippenlijst CTR (Click-through-rate)

CTR = Click-Through Rate

CTR betekent letterlijk Click-Though Rate. Vertaald betekent dat ‘Doorklikratio’. Deze term wordt gebruikt bij meerdere online marketing kanalen, zoals SEA, SEO en E-mailmarketing.

CTR bij E-mailmarketing

De click-through rate geeft aan hoeveel mensen in de e-mail hebben geklikt ten opzichte van het totaal aantal mensen aan wie de e-mail is verstuurd en in de inbox terecht is gekomen. Dit zegt veel over de relevantie van je e-mail.

De click-through ratio wordt berekend met de volgende formule:

aantal kliks in de e-mail / (aantal verstuurde e-mails – bounces) * 100

CTR bij SEA

Bij Search Engine Advertising gaat het om de doorklikratio van advertenties in de zoekmachine. Deze advertenties worden vertoond en hier wordt op geklikt. De ratio ervan is de CTR voor SEA.

De click-through ratio wordt berekend met de volgende formule:

aantal kliks op advertenties/ aantal vertoningen * 100

CTR bij SEO

Bij Search Engine Optimization (SEO) gaat het om de doorklikratio van organische zoekresultaten in de zoekmachine. Via Google Search Console is te zien hoeveel organische vertoningen een website heeft gehad op een searchquery en de hoeveelheid kliks op een organisch resultaat. Die metrics kunnen worden afgezet ten opzichte van de posities van de queries.

De click-through ratio wordt berekend met de volgende formule:

aantal organische kliks / aantal organische vertoningen * 100

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!